trixpysselofix.blogg.se

En pysselblogg fylld av kreativa skapelser, idéer och annat smått och gott.

Julgodis

Publicerad 2012-12-26 00:28:00 i Gott,

 
I år blev det mycket julgodis eftersom jag hade en hel helg att förbereda för julen. Mycket bakchoklad gick det åt men det var det värt! Kruxet är bara att inte äta upp alltihop på en gång...
 
 
Dessa godisar kallar vi i min familj "Pappas Special" eftersom det var pappa som kom på dem. De består av ett lager nougat, ett lager blandad ljus och mörk choklad, toppad med vit choklad och en silverkula.
 
 
Knäck. Jag gillar bäst knäck utan mandel, och den här gången lyckades jag få till lagom seghet på den. Mycket lyckat!
 
 
Mandelmassebollar. Färgad marsipan blandad med whiskeyessens (funkar också med annan essen, ex rom).
 
 
Rocky Road. Choklad, daimkulor, dumlekolor, salta jordnötter och juleskum i en härlig blandning! Det var första gången jag gjorde dessa godisar och jag måste säga att jag är mycket nöjd med resultatet: det söta och salta passar så bra ihop och dumlekola är en barndomsfavorit...
 
 
 
Marsipangrisar. Svärmor har en bra bok med beskrivning hur man kan göra dessa, samt annat gott till julen: Julgodis - för stora och små sockerbagare av Johanna Westman.
 
 
 
 
God Jul!
 
 

Kommentarer

Postat av: Marcél

Publicerad 2012-12-29 19:31:22

Du har en fantastiskt känsla för detaljer och är otroligt uppfinningsrik! Fortsätt skapa!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela