trixpysselofix.blogg.se

En pysselblogg fylld av kreativa skapelser, idéer och annat smått och gott.

Kladdkakscupcakes med enkel kolafyllning och vispgräddetopping

Publicerad 2013-02-15 07:00:00 i Gott,

 
 
 
Den här kombinationen har jag (såvitt jag vet) kommit på själv. Eftersom kladdkaka är mitt favvo-bakverk kan det vara roligt att variera klassikern lite...
 
 
Kladdkakscupcakes 12-15 st

  2 ägg

·  3 dl socker

·  1 tsk vaniljsocker

·  4 msk kakao

·  1 krm salt

·  1,5 dl vetemjöl

·  1 dl (smält) smör

 
Smält smöret, blanda i resten av ingredienserna. Sätt bakformar i en muffinsplåt, fyll till 3/4 med smeten. Grädda i ugnen i 15-20 min. Låt svalna. Gröp ur lite av kakan i mitten av muffinsen så att kolasåsen får plats (om muffinsen sjunker ihop som kladdkaksmuffins brukar göra, fyll gropen med kolasåsen).
 
 
 
Enklel kolasås
 
1 dl socker
1 dl ljus sirap
1 dl mjölk
100 smör
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk mjöl
 
Smält smöret i en kastrull. Vispa ner resten av ingredienserna. Koka ihop under omrörning till dess att smeten tjocknat (den blir tjockare när den svalnat också, lite seg)
 
 
Klicka i den varma kolasåsen i muffinsarna. Låt svalna och toppa sedan med vispad grädde och chokladströssel.
 
 
 
Tips på strössel till dekoration av cupcakes: denna produkt från Dr. Oetker. Den innehåller fyra sorters chokladströssel som utom att vara riktigt fina också smakar väldigt bra (något som jag annars kan tycka vara knepigt med just strössel). 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela