trixpysselofix.blogg.se

En pysselblogg fylld av kreativa skapelser, idéer och annat smått och gott.

Kladdkaka

Publicerad 2013-01-12 13:00:00 i Gott,

 

Jag älskar kladdkaka, något som jag definitivt inte är ensam om. De flesta verkar ha sitt favvo-recept på denna underbara kaka, och här följer mitt:

Ingredienser

·  2 ägg

·  3 dl socker

·  1 tsk vaniljsocker

·  4 msk kakao

·  1 krm salt

·  1,5 dl vetemjöl

·  1 dl (smält) smör

Om man vill:

·  Skållad och skivad mandel till garnering

Blanda ingredienserna (lätt som en plätt och utan onödig disk: man kan blanda allt i samma kastrull man smälte smöret i) och häll smeten i en smörad och bröad from (jag tycker det är godast att bröa med mannagryn).

Grädda i ugnen i 200 grader i ca 15-30 min. 0ftast behövs inte mer än 20 min, kolla den med en tandpetare efter 15 min. Beroende på hur kladdig man vill ha kakan kan man låta den stå inne längre eller kortare. Själv tycker jag det blir bäst om man låter den vara riktigt kladdig, för den stelnar även lite om den får stå ett tag innan servering. De bästa kladdkakorna är liksom kladdiga i mitten och härligt sega kring kanterna...

 

Servera med gammaldags gräddglass och/eller vispad grädde :)

 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Fia

Publicerad 2013-01-14 15:38:34

Ååå så gott! Jag bara älskar kladdkaka!

Svar: Ja visst är det! :)
trixpysselofix.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela