trixpysselofix.blogg.se

En pysselblogg fylld av kreativa skapelser, idéer och annat smått och gott.

Pannkakor Findus-style

Publicerad 2013-01-31 07:00:00 i Gott,

 
 
Mmm...pannkakor! Vem kan låta bli att tycka om dem? Nästan alla har sin variant av "pålägg" till pannkakan; socker, sylt, grädde, glass, sirap, smör, etc. Själv gillar jag kombinationen nutella och banan, som min fina man först tipsade mig om. Saknar dock min mormor som gick bort för ett par år sedan: vi hade som en "tradition" att äta pannkakor tillsammans på torsdagarna... 
 
 
Jag är tokig i pannkakor med extra frasig kant...tricket är att använda mycket matfett, gärna flytande margarin, i pannkakslaggen och hälla smeten långsamt från mitten av pannan.
 
 
Jag använder mig av detta recept, eftersom jag fullkomligt älskar Findus och Pettson-böckerna... visste ni förresten att Pannkakstårtan finns på arabiska? Den heter Ka´kat al-´id, födelsedagstårtan.
 
 
 
För den som är nostalgisk hittade jag även ett gammalt klipp från Skymningssagor...synd bara att inte hela sagan finns med...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela