trixpysselofix.blogg.se

En pysselblogg fylld av kreativa skapelser, idéer och annat smått och gott.

Pepparkakshus

Publicerad 2013-01-01 02:11:45 i Gott,

 
 
I familjen finns sedan många år tillbaka traditionen att göra pepparkakshus - och inte vilket pepparkakshus som helst utan en "kopia" av famljen hus. Pappa ritade mallen för många år sedan, och en gång när jag var liten och huset höll på att byggas ut så gjorde han om mallen för att kunna ta med presenningen som täckte en sida av huset. Tur att man har kreativa rötter också! Det är mysigt att kunna pyssla tillsammans till jul. Trots att jag nu är "utflugen" känns det fortfarande viktigt att komma tillbaka och göra pepparkakshuset. Kommer dock att sakna familjen idag på nyårsafton, när de i enligthet med traditionen ska krossa huset... Nam!
 
Någon gång ska jag leta fram bilder på alla pepparkakshusen, men här nedan följer bilder på de senaste 4 årens pepparkakshus:
 
 
2009. När vi gjorde det här huset hade jag precis träffat min man och han hjälpte till att pynta det - romantik!
 
 
2010. Det här huset är jag stolt över, eftersom jag själv bakade ut degen och skar ut alla delar, något som brukade vara pappas uppgift när jag var liten... Och jag gjorde det utan att svära också! ;)
 
 
2011 - lägg märke till tomten som kommer genom skorstenen!
 
 
2012 - årets! Riktigt snyggt, om jag får säga det själv... fast jag vågar inte säga att det är det finaste hittills, för så säger vi ju varje år!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela