trixpysselofix.blogg.se

En pysselblogg fylld av kreativa skapelser, idéer och annat smått och gott.

Rainbow cupcakes

Publicerad 2013-01-10 13:00:00 i Gott,

 
 
En favorit bland bakelserna på kalasen i min familj är rainbow cupcakes. Här kommer receptet, som jag ursprungligen hittade på den här bloggen.

Om du vill göra minimuffins (de blir fler och inte lika mäktiga) behöver du en sådan plåt. Minimuffins tar inte lika lång tid i ugnen som stora, för mig brukar de ta ungefär 7-8 minuter (kollar med en sticka). Det går också att göra muffinsen utan formar, då smörjer man in plåten med smör eller olja. 

 

INGREDIENSER (Ca 24 st normalstora)

Muffins
200g smör
1,5 dl mjölk
3 dl strösocker
4 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl


Frosting
200 g naturell philadelphiaost
100 g rumstempererat smör (det är viktigt att smöret verkligen är rumstempererat, annars blir frostingen klumpig)
6 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker


Övrigt
Karamellfärg: Blå, görn, gul, röd
Strössel om man vill
Bakformar (ej muffinsformar, om man använder muffinsformar ska man dubbla receptet)

 

GÖR SÅ HÄR
Frosting
Se till att smöret är mjukt. Blanda alla frosting indgredienser i en bunke, färga smeten med några droppar karamellfärg och ställ in i kylskåpet.


Muffins
Vispa äggen och sockret poröst. Smält smöret och tilsätt mjölken i det. Häll smör- och mjölkvätskan i äggblandningen och rör om, tillsätt därefter de torra ingredienserna. Rör inte om för mycket när de torra ingredienserna är iblandade.
Sätt ugnen på 200 grader.
Fördela smeten lika i skålar och blanda med hjälp av karamellfärgerna till de färger du vill ha i muffinsarna.
Fyll formarna med en färg i taget. Jag tog en knapp msk av varje färg. Det blir som "ringar" när man häller färgerna på varandra.
Grädda muffinsen i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter. Prova muffinsen med en tandpetare med jämna mellanrum efter att 10 min gått. Om stickan inte blir smetig är muffinsen klara. Mina muffins tog ca 13 min.
Låt muffinsen svalna och smeta därefter på frosting och strö på lite strössel. Man kan äta muffinsen direkt eller låta dem stå i kylskåpet över natten - då stelnar frostingen mer.

 
Mini-cupcakes, söööööööööööta ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela