trixpysselofix.blogg.se

En pysselblogg fylld av kreativa skapelser, idéer och annat smått och gott.

Favorit i repris: Dumlecupcakes med dumlegrädde

Publicerad 2013-10-11 14:00:00 i Gott,

 
 
Testade att göra om mina dumlecupcakes, den här gången med "dumlefluff" som topping. Receptet på cupcakesen hittade jag här. Jag gjorde minicupcakes den här gången, och jag tycker nästan att det blir bättre än normalstora eftersom dumlen som man lägger inuti är större i förhållande till muffinsen. Dessutom får man ju äta flera om de är mindre...
 
Dumle cupcakes (ca 12 stycken vanliga eller dubbelt så många minicupcakes)

Muffins: 
75 g smör 
1 dl mjölk 
2 ägg 
2 dl socker 
3½ dl vetemjöl 
4 msk kakao 
2 tsk bakpulver 
1 tsk vaniljsocker 
12 dumlekolor 

Gör så här: 
Smält smöret och tillsätt mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ihop alla torra ingredienser (för att undvika klumpar) och blanda sedan ner det i äggsmeten. Tillsätt smör- och mjölkblandningen och blanda väl. 
Lägg lite smet i botten på alla 12 muffinsformarna. Lägg sedan ner en dumlekola i varje form. Fyll sedan på med resten av smeten. 
Grädda i ca 10 min på 200 grader.
 
Dumlefluff: 
3 dl vispgrädde 
180 g dumlekolor (jag tog 18 st)

Värm grädden och rör i dumlekolorna så att dom smälter. Det går fortare om man vispar lite. (OBS: Grädden ska helst INTE koka för då går det inte att vispa upp den sen.) Kyl ner i kylskåpet över natten (det är viktigt att den står över natten, annar skär sig grädden när man vispar). När blandningen har blivit helt kall är det bara att vispa upp. Spritsa sedan ut fluffen på muffinsen (som fått svalna).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela