trixpysselofix.blogg.se

En pysselblogg fylld av kreativa skapelser, idéer och annat smått och gott.

Örhängen av fimolera

Publicerad 2013-01-14 08:00:00 i Smycken,

 
 
 
Min nya hobby är smycken och annat småpyssel gjort i fimolera, sedan jag gjorde snögubbarna innan jul. Här är några av figurerna jag hittills gjort och en beskrivning av hur jag gjort dem. Designen på kattörhängena har jag tagit härifrån http://www.etsy.com/listing/105064870/black-cat-polymer-clay-earrings , men grodan och pandan är egen design. Allt material är enkelt att få tag på, exempelvis från Panduro Hobby
 
 
Fimolera. Man behöver inte mycket lera för att göra ett par örhängen, kanske bara en "rand" av lerblocket.
 
 
Här är början till grodan; kropp, huvud, ögon och ben.
 
 
Här är katterna innan de fick "nosen". Ögonen gjorde jag genom att ta små bitar (stora som knappnålshuvuden) av vit lera och pressa ut den med hjälp av spetsen på lerverktygen eller en nål, och sedan en ännu mindre bit av svart lera till pupillerna.
 
 
Fimolera härdas i ugnen på 110 grader i ca 30 minuter.  
 
 
Efter att figurerna härdats lackade jag dem. Jag hade inget annat lack så jag använde decoupage-lack, vilket jag tyckte funderade utmärkt.
 
 
 I några smycken har jag stuckit i öglepinnar i leran för att sedan kunna fästa örhängskrokar i dem...
 
 
och på andra figurer har jag limmat fast öronstift på baksidan.
 
 
Färdiga!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: aliengirl- art is my life

Publicerad 2013-01-14 12:15:01

Jag försökte göra sådana med sådan lera, gick inte så bra för mig. Jag håller mig mer till att trycka teckningar på plagg & göra pärlplattor! :)

Svar: Haha ja allting passar ju inte alla ;) jag försöker mig på materialet fimolera och gillar det hittills faktiskt, även om jag inte är nåt proffs.... men jag kollade in din blogg, du ritar ju superfint! Kul med andra kreativa bloggar! :)
trixpysselofix.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela